,

Gemeentebelangen Dantumadiel enthousiast over bezoek bij de brandweer.

gbdbij brandweer

De Westereen – Afgelopen dinsdag, 6 juni, heeft Grietje de Boer-Hilarides namens de fractie van Gemeentebelangen Dantumadiel de brandweerkazerne in De Westereen bezocht. Samen met andere fracties was dit raadsuitje gepland vanuit gemeente Dantumadiel.

Afgelopen dinsdagavond hebben de raadsleden van Dantumadiel een interessant bezoekje gebracht aan het brandweerkorps in De Westereen. De verschillende raadsleden kregen hier een uitleg over het functioneren van de veiligheidsregio, met name over de brandweer. Nederland telt in totaal 25 verschillende veiligheidsregio’s. De provincies Friesland, Groningen en Drenthe werken vooral erg nauw samen. Dit doen ze onder andere door een gezamenlijke meldkamer welke bepaalt hoe groot de calamiteiten zijn. Aan de hand van de grote van de calamiteiten rukken de diverse korpsen uit.

Gemeente Dantumadiel organiseerde het raadsuitje om de raadsleden een beter beeld te geven van de diverse activiteiten van de brandweer. De raadsleden kregen van de aanwezige korpsen uit de Westereen en Damwâld verschillende oefeningen voorgeschoteld. Beginnend met het aantrekken van het brandweerpak, een heel karwei! Daarna was het tijd om een bekneld ‘persoon’ uit een auto te halen. Hiervoor mochten de raadsleden, waaronder Grietje de Boer – Hilarides van GBD, werken met elektronische breekijzers en knipscharen. Zwaar materiaal wat ook zeker deskundig gebruikt moet worden.

Naast de beknellingsopdracht moest er ook nog een ‘persoon’ uit een container met rook worden gehaald. Het brandweerpak werd hiervoor uitgebreid met een gasmasker. ‘Als je de container ingaat zie je helemaal niet, alleen maar rook.’ aldus De Boer- Hilarides, ‘Een zaklamp helpt niets! Wel kan je met de zaklamp de luchtstroom ontdekken.’ Het verbaasde De Boer-Hilarides hoe snel ze haar oriëntatie kwijt was. Gelukkig is het korps uitgerust met een speciale warmtemeter. Hiermee kan snel een persoon worden gevonden.

Brandweer word je niet zomaar leerde de gemeenteraad van Dantumadiel. Er is een strenge selectieprocedure en een opleiding welke wel 3 jaar duurt. Daarna mag je echt aan de slag. De Boer-Hilarides is erg enthousiast over de groep vrijwilligers en brandweerlieden in Dantumadiel. Een veiligheidsregio kan niet zonder!